måndag 21 juni 2010

Litet mirakel som får omgivningen i gungning.

För en och en halv vecka sen födde min syster en liten Alicia. Hon skulle egentligen födas i augusti så hon är extremt liten.
Jag var på hos mamma och pappa den veckan, och på morgonen, på dagen med stort D, kommer mamma upp till mitt rum vid nio på morgonen och sätter sig på sängkanten (jag hade inte riktigt vaknat än). "Elin och Johan har fått åka till sjukhuset, de är på väg till Halmstad, de tror att vattnet har gått". Jag visste inte vad jag skulle säga eller tänka, allt var så dimmigt, yr vaken och inte riktigt benägen att greppa verkligheten. Efter ett tag när jag vaknat lite och började tänka på vad mamma sagt slog det mig "Barnet är inte färdigutvecklat än, hur ska det gå om de är tvungna att förlösa det? Det måste gå vägen, för syrrans s
kull! Och barnet så klart! Nu när de äntligen blev gravida måste de gå vägen!" Jag gick och höll tummarna hela dagen och på jobbet sprang jag från kassan upp till väskan för att kolla mobilen och ner igen säkert 10 ggr på fem timmar. Det var det enda jag kunde tänka på
16:21 ringde syrran, 16:23 skickade hon ett sms (då jag inte kunde svara eftersom jag jobbade) i sms:et stod det att jag blivit moster och att det blev en liten
flicka som mår jätte bra, hon fick smeknamnet rosenknopp då de inte hade något namn klart än. När jag läste sms:et började jag nästan gråta, men var tvungen att kämpa tillbaka tårarna, jag kunde ju inte stå och gråta i kassan, kunderna hade nog tittat snett på mig.
Mamma, pappa, jag och Dardan har varit och hälsat på två ggr på sjukhuset och nu sist gjorde jag muffins med rabarber och kanel och smuldeg! Kan bara säga en sak: Yummo!!


Muffinssmet

2 ägg

1,5 dl socker

1 tsk vaniljsocker

100 g smör

2 dl mjölk

4 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1 nypa salt


Fyllning

200 g rabarber

1 msk smör

2 msk socker

2 msk kanel


Smuldeg

75 g smör

2 dl havregryn

1 dl socker

1 dl vetemjöl


Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt. Rör ner smält smör och mjölk.

Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör sedan ner det i smeten.


Skär rabarberna i små bitar. Stek dem i smör, socker och kanel några

minuter tills de mjuknar men ändå håller formen. Låt svalna en stund.


Blanda rabarberbitarna med smeten med några få stora tag så att

smeten blir marmorerad men inte enfärgad.


Placera ut pappersformar i en muffinsplåt. Fyll formarna till 2/3. Strö

lite smuldeg på toppen av varje muffins. Grädda i 225 grader i 15 min


Detta recept måste ni testa!! Det är utsökt gott, gärna när de är små ljumna.

Jag har tyvärr inte fått se det lilla underverket än, men jag är spänd och ser fram emot den dagen jätte mycket. Jag blev moster lite för tidigt men så länge alla mår bra och inget händer så är allt som det ska vara. Och det är väl så det ska vara?


2 kommentarer:

  1. Detta är til dig sara. Jag såg att du saknade lite recept, så här är ett som är ett måste!!!

    SvaraRadera
  2. är det dessa du tänker bjuda på mån tro? :P

    SvaraRadera